Leestijd
|
2 minuten |
Geplaatst op
|
03 januari 2020 |
Het aantal zelfstandige coaches in Nederland blijft toenemen. Hoe val je als coach op in dit drukke werkveld? Onderscheid jezelf als coach zonder afbreuk te doen aan wie je bent aan de hand van deze tips.
Raak niet ontmoedigd als beginnend coach. Veel concurrentie betekent dat er veel vraag is naar coaches. Zie het dus als iets positiefs en denk vooral in mogelijkheden, zoals samenwerken. Bundel de krachten. Maak gebruik van elkaars expertise. Start bijvoorbeeld samen een praktijk of werk met andere coaches aan specifieke programma’s. Kortom, omarm de voordelen van zoveel concullega’s.
Iedere coach is uniek. Ook jij! In jouw coachsessies breng je immers je eigen karakter, levenservaring en wijsheden mee en zo krijg je een eigen coachstijl. Wellicht heb je als coach meer ervaring in sommige coachgebieden en gaat je interesse uit naar bepaalde richtingen. Alles bij elkaar maakt je tot de coach die je bent. Je hebt voldoende zelfkennis en kennis van je eigen levensverhaal nodig om te achterhalen wát jou uniek maakt. Een gedegen coachopleiding begeleidt je hierbij. Je leert welke methodieken en persoonlijke waarden bij jou, je werkwijze en je doelgroep passen.
Wanneer je een duidelijk beeld heeft van jezelf en jouw unieke eigenschappen als coach, kan je beter bepalen welke niche bij je past. Verwar een niche echter niet met een expertise of specialisme. Een kindercoach die alleen jongens van zeven tot acht jaar, van alleenstaande ouders, met een autismespectrumstoornis wil coachen, moet goed zoeken naar klanten om een succesvolle praktijk te runnen. Deze coach onderscheidt zich in een expertise. Er zijn weliswaar weinig coaches voor deze specifieke doelgroep, maar er is ook weinig vraag naar.
Wat is dan wel een niche? Met een niche bedoelen we het deel binnen een markt waar veel vraag naar is, maar weinig aanbod. Als coach ga je dus op zoek naar werkvelden waar de concurrentie relatief klein is ten opzichte van het aantal klanten. Een goed voorbeeld is 'coaching bij angst'. Angst is een veelvoorkomend probleem, met een grote ziektelast en een grote kans op terugval. Er is daarom relatief veel vraag naar goede coaching voor angstproblemen. Toch zijn er weinig coaches die zich specialiseren in angstproblematiek. Een coach die dat wel doet, vindt gemakkelijker klanten.
Let op! Hoewel het vinden van een niche helpt om gemakkelijker een succesvolle coachpraktijk op te bouwen, blijft het belangrijk om te doen wat bij je past. Kies daarom geen niche waarmee je geen enkele affiniteit heeft, maar beperk jezelf ook niet tot één interessegebied.
Heb je eenmaal helder in welke niche je klanten gaat zoeken, dan is het de kunst om datgene wat je uniek maakt duidelijk voor het voetlicht te brengen. Daarvoor bestaan talloze mogelijkheden. Geef een lezing in de lokale bibliotheek, organiseer een webinar, start een youtube-kanaal of ga in gesprek met potentiële klanten. Laat zien wat je uniek maakt en vind een manier om jezelf te presenteren die bij je past. Maar vooral: blijft niet stilzitten en ga aan de slag!
Heb je inspiratie nodig bij het vinden van een niche die bij jou past?